Korkeakouluyhdistys toivottaa rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta 2024

Kymenlaakson korkeakouluyhdistyksen vuosi 2023 sujahti vauhdikkaasti. Kuluneena vuonna toiminnanjohtaja Minna Malja luotsasi ja kehitti yhdistyksen toimintaa, ylläpiti verkostoja ja loi uusia kumppanuuksia. Elokuussa toiminnanjohtajan lisäksi yhdistykseen palkattiin assistentti Paula Rissanen.

Yhdistys järjesti vuoden mittaan useita sidosryhmä- ja verkostoitumistilaisuuksia sekä toimi aktiivisessa yhteistyössä eri tahojen kanssa. Tilaisuuksissa nousi vahvasti esiin yhteinen tahtotila sekä verkostoitumistilaisuuksien ja yhteistyöverkostojen merkitys kehittämistoiminnassa. Näillä eväillä korkeakouluyhdistyksen on hyvä jatkaa työtä koulutus- ja kehittämistoimijoiden sekä yritysten välisen yhteistyön ja TKI-toiminnan vahvistamiseksi.

Yhteistyön ja TKI-toiminnan vahvistamista tukee myös yhdistyksen KYKY-hankkeen teettämä selvitystyö: Tirronen, Jarkko (2023) TULEVAISUUTEEN KATSOVA. Kymenlaakson alueen strategiset voimavarat uuteen nousuun — alueella tehtävän tutkimuksen yleiskuva. Selvitystyön mukaan olisi keskeistä, että onnistuttaisiin luomaan alueellinen ”verkosto” tai ”alusta”, joka tukisi ihmisten, eri alojen ja organisaatioiden välistä vuorovaikutusta sekä strategisten kumppanuuksien vahvistamista, esimerkiksi yliopistojen, tutkimuslaitosten, elinkeinoelämän ja sidosryhmien kanssa.

Yksi korkeakouluyhdistyksen tärkeimmistä tehtävistä on hankkia maakuntaan lahjoitusprofessuureja erityisesti Kymenlaakson älykkään erikoistumisen strategian kärkialoille. Lahjoitusvaroin hankittujen energiavarastoinnin professuurin ja kyberturvallisuuden työelämäprofessuurin tutkimushankkeiden tuloksena syntyy aluetta hyödyttävää TKI-toimintaa ja kansainvälisen tason tutkimustuloksia. Energiatekniikan professori Pertti Kauranen ja kyberturvallisuuden työelämäprofessori Mikko Kiviharju ovat tehneet kuluneen vuoden aikana vaikuttavaa tutkimustyötä ja luennoineet maakunnassa useissa eri tapahtumissa tietoutta lisäten. Korkeakouluyhdistys neuvottelee professuurien rahoituksesta sekä toimii lahjoitusvarojen hakijana ja hallinnoijana.

Kymenlaakson korkeakouluyhdistys kiittää rahoittajia, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä kuluneesta vuodesta.

Tunnelmallista joulua ja valoisaa uutta vuotta 2024!

Joulutunnelma kynttilänvalossa