Kymenlaakso pähkinänkuoressa — strategiat, kunnat, yritykset ja vahvuudet

Kymenlaakson korkeakouluyhdistys on tuottanut KYMENLAAKSON TEKIJÄT — MERI–MAA–ILMA -verkkojulkaisun.
Sen tavoitteena oli kerätä tietoa eri lähteistä, strategioista sekä tilastoista ja koostaa niiden pohjalta katsaus Kymenlaakson tekijöistä.

Kymenlaakson yritysmaailman kasvajat ja työllistäjät?

Tutkimme julkisista yritysrekistereistä (vuoden 2022 tilinpäätöstiedot) Kymenlaakson kunnissa eniten liikevaihtoa tuottaneet, henkilöstömäärän mukaan suurimmat ja liikevaihtotietojen perusteella eniten kasvaneet yritykset. Listoista paljastuivat paikkakuntien erilaiset painotuserot. Niiden pohjalta voi päätellä TKI-toimijoita sekä etsiä mahdollisia TKI-partnereita kasvuyritysten joukosta.

Strategioita yhdistäviä tekijöitä

Luimme ajankohtaiskatsaustamme varten erilaisia Kymenlaaksoa ja itäistä Suomea koskevia strategioita. Etsimme eri toimijoiden strategioista mainintoja TKI-toiminnasta. Halusimme kartoittaa, millaisia nuo maininnat ja painotukset olivat, mitä yhteistä niissä oli, ja mihin aloihin maakunnassa eniten uskotaan. Halusimme selvittää ketkä ja mitkä ovat Kymenlaakson tekijät.

Haimme selkänojaa mm. hallitusohjelmasta, valtioneuvoston aluekehittämispäätöksestä, Itäisen Suomen kehittämisvisiosta, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakuntien yhteistyöryhmien kannanotosta, Kymenlaakson maakuntaohjelmasta, Kymenlaakson äkillisen rakennemuutoksen suunnitelmasta, esityksestä seutukaupunkien korkeakoulukeskuksista, seudullisten kehitysyhtiöiden kaavailuista sekä omasta strategiastamme. Luimme Itäistä Suomea koskevat erityistalousalue-ehdotukset ja valtiovarainministeriön tekemän (2023) selvityksen aiheesta.

Mitä Kymenlaakson kunnat kertovat itsestään?

Meitä kiinnosti erittäin paljon se, millaisia ovat Kymenlaakson kuntien omat strategiat ja mitä kunnat kertovat itsestään. Alueen kuntia yhdistävät monet asiat ja näitä yhteisiä tekijöitä olemme nostaneet esille. Etsimme kuntien vahvuuksia ja mahdollisuuksia niiden omista kirjoituksista. Tulkitsimme ja tiivistimme lopuksi kaikki Kymenlaakson maakuntaa koskevat strategiat yhteen ilmaisuun: meri–maa–ilma. Kymenlaakson satamat ja meri, maa- ja metsätalous, tulevaisuuden ilmailun kehittäminen, vihreään siirtymään ja puhtaaseen ilmaan panostaminen ovat maakunnan supervahvuuksia.

Kymenlaakson korkeakouluyhdistyksen asemoimme erityisesti osaksi Kymenlaakson maakuntaohjelmaa ja älykkään erikoistumisen strategiaa, jotka velvoittavat toimimaan seudun strategisten kärkien ja innovaatioekosysteemien puolesta. Haluamme vahvistaa eri koulutus- ja kehittämistoimijoiden yhteistyötä ja Kymenlaakson asukkaiden ja yritysten hyväksi tehtävää akateemista tutkimusta.

Kymenlaakson korkeakouluyhdistyksen strategian toteuttaminen -hanke
Minna Malja, projektipäällikkö ja Paula Rissanen, projektiassistentti

Julkaisu on saatavilla hankesivuillamme: https://www.kymenlaaksonkorkeakouluyhdistys.fi/hankkeet