Graafinen tunnus kymenlaakson korkeakouluyhdistys

Kymenlaakson korkeakouluyhdistys

Osaaminen ratkaisee!

Kymenlaakso Foorumi 2022

Kymenlaakson korkeakouluyhdistys, Kymenlaakson liitto ja Kymenlaakson kesäyliopisto järjestävät 13.9.2022 klo 9.00–16.00 Kymenlaakso-foorumin Merikeskus Vellamossa, Kotkassa. Tilaisuuden tavoitteena on herättää keskustelua uudenlaisista tavoista rakentaa kestävää tulevaisuutta ja vahvistaa maakunnan osaamisperustaa muuttuvassa maailmantilanteessa.

OSAAMINEN RATKAISEE! -seminaarin tarkoituksena on innoittaa, edistää ymmärrystä sekä vahvistaa kymenlaaksolaista yhteistä tahtotilaa osaamisen vahvistamiseksi sekä TKI-työn edistämiseksi. Päivän teemana on osaamisen merkitys yhteisön kyvykkyydessä sopeutua muutokseen, tieteen ja tutkimuksen merkitys sekä TKI-toiminta aluekehityksen ja elinkeinoelämän moottorina . Läpileikkaavana teemana on yhteisöllisyys ja ekosysteemit, uuden syntyminen verkostoissa, ihmisten välillä.

Tiistai 13.9.2022
Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, Kotka
Auditorio Ilmari

Ohjelma 13.9.2022

• 08:00 - 09:00
    Ilmoittautuminen & aamukahvit
  • 09:00 - 09:05
    Avaussanat

Jaakko Mikkola, maakuntajohtaja, Kymenlaakson liitto

• 09:05 - 10:00
    Tulevaisuuden lukujärjestys

Perttu Pölönen, futuristi, kirjailija

• 10:00 - 10:30
    Osaaminen muutoskyvyn rakentajana

Tapio Huttula, vanhempi neuvonantaja, Sitra

• 10:30 - 11:15
    Osaaminen, luova tuho ja muut talouskasvun tekijät

Mika Maliranta, FT, professori, johtaja, Labore

• 11:15 - 12:15
    Paneelikeskustelu: kuntien rooli kasvun ekosysteemissä
  • 12:15 - 13:15
    Lounas, ravintola Laakonki
  • 13:15 - 13:45
    Talouskavun tavoittelusta hyvinvoinnin tavoitteluun: tieteen rooli ja ekososiaalinen sivistys

Eeva Furman, FT, professori, johtaja, Suomen ympäristökeskus SYKE

• 13:45 - 14:05
    Kehittyvä satama digitalisaation ja ympäristön näkökulmasta

Ville Kuitunen, liikennejohtaja, HaminaKotka Satama Oy

• 14:05 - 14:25
  • 14:25 - 15:00
    Kahvitauko
  • 15:00 - 15:20
    Hyötyvirta kiertotalouden ja vähähiilisen talouden kehittämisalustana

Mika Penttilä, kehittämispäällikkö Kouvola Innovation Oy

• 15:20 - 15:40
    Kaakkois-Suomen Turvapuisto: oppivaa yhteisöä rakentamassa

Vesa-Jukka Vornanen, KTT, MBA, tekninen johtaja, Kotkan kaupunki

• 15:40 - 16:00
    Päätössanat
  • 16:00 - 18:00
    Cocktail-tilaisuus

Puhujat

Perttu Pölönen

Futuristi, kirjailija

Perttu Pölönen on futuristi, tietokirjailija ja moniosaaja. Hän on keksinyt musiikinteorian opiskelua helpottavan Sävelkello-keksinnön, voittanut Euroopan suurimman nuorten tutkimuskilpailun, opiskellut tulevaisuuden teknologioita Piilaaksossa, perustanut koulutusalan yrityksen Myanmariin ja kirjoittanut kirjat Tulevaisuuden lukujärjestys ja Tulevaisuuden identiteetit. Vuonna 2018 huippuyliopisto MIT nimesi hänet 35 lupaavimman innovaattorin joukkoon Euroopassa. Perttu Pölönen on innostava puhuja, joka valaa uskoa tulevaisuuteen. Hän puhuu monipuolisesti tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista –tulevaisuuden työelämästä, inhimillisestä vallankumouksesta, uudesta normaalista, informaatioteknologioista, disruptiosta, koulutuksesta ja vastuullisuudesta. Perttu on saanut erinomaista palautetta kyvystään herätellä ja ravistella yleisöään ajattelemaan isommin.

Tapio Huttula

Vanhempi neuvonantaja, Sitra

Mika Maliranta

FT, professori, johtaja, Labore

Mika Maliranta on Työn ja talouden tutkimuksen LABORE:n johtaja sekä Jyväskylän yliopiston osa-aikainen professori. Hänen tutkimuksensa ja opetusalansa on keskittynyt talouden kasvun tekijöihin: tuottavuuskasvuun ja työmarkkinoiden toimintaan. Hän toimii mm. OECD toimialatyöryhmän hallituksen puheenjohtajana, lainsäädännön arviointineuvostossa varapuheenjohtajana ja tuottavuuslautakunnan jäsenenä. Hän on tehnyt yhdessä Matti Apusen kanssa suosittua talouspoliittista podcast-lähetystä vuodesta 2017 lähtien (nykyisin M&A, aikaisemmin SPAM ja A/M).

Eeva Furman

FT, professori, johtaja, Suomen ympäristökeskus SYKE

Eeva Furman on eläintieteilijä ja väittellyt Walesin yliopistossa meribiologiasta. Eeva Furman johtaa Suomen ympäristökeskuksen ympäristöpolitiikkakeskusta ja kuulun SYKEn johtoryhmään. Hän on tutkinut ja kehittänyt ympäristöasioiden ja kestävän kehityksen hallintaa yli 20 vuotta. Viime vuosina hän on johtanut ja osallistunut eurooppalaiseen tutkimusyhteistyöhön, jossa on keskitytty niihin ongelmiin ja ratkaisuihin, jotka liittyvät luonnon ja ihmisen vuorovaikutukseen.

Ville Kuitunen

Liikennejohtaja, HaminaKotka Satama Oy

Ville Kuitunen toimii liikennejohtajana HaminaKotka Satama Oy:ssä. Hänellä on 20 vuoden kokemus eri tehtävistä satama-alalla, kuten Wallenius Wilhelmsen Logistics Kotka Oy:n toimitusjohtajana 2011-2018.

Mika Penttilä

Kehittämispäällikkö, Kouvola Innovation Oy

Vesa-Jukka Vornanen

KTT, MBA, tekninen johtaja, Kotkan kaupunki

Vesa-Jukka Vornanen on työskennellyt 25 vuotta kriittisissä tukipalveluissa neljällä eri seutukunnalla Länsi- ja Kaakkois-Suomessa. Koulutukseltaan hän on Kauppatieteen tohtori, KTM, MBA, tuotantotalouden AMK-insinööri ja korjausrakennusarkkitehti. Hän toimii Kotkan kaupungin teknisten palveluiden vastuualueen johtajana ja on jatkanut varautumisprosessin postdoc-toimintatutkimusta. Jatkumona ja kiinnostuksen aiheena on kokonaisresilienssiä kehittävä Kaakkois-Suomen Turvapuisto.