Graafinen tunnus kymenlaakson korkeakouluyhdistys

Kymenlaakson korkeakouluyhdistys

Osaaminen ratkaisee!

Kymenlaakso Foorumi 2022

Kymenlaakson korkeakouluyhdistys, Kymenlaakson liitto ja Kymenlaakson kesäyliopisto järjestävät 13.9.2022 klo 9.00–16.00 Kymenlaakso-foorumin Merikeskus Vellamossa, Kotkassa. Tilaisuuden tavoitteena on herättää keskustelua uudenlaisista tavoista rakentaa kestävää tulevaisuutta ja vahvistaa maakunnan osaamisperustaa muuttuvassa maailmantilanteessa.

OSAAMINEN RATKAISEE! -seminaarin tarkoituksena on innoittaa, edistää ymmärrystä sekä vahvistaa kymenlaaksolaista yhteistä tahtotilaa osaamisen vahvistamiseksi sekä TKI-työn edistämiseksi. Päivän teemana on osaamisen merkitys yhteisön kyvykkyydessä sopeutua muutokseen, tieteen ja tutkimuksen merkitys sekä TKI-toiminta aluekehityksen ja elinkeinoelämän moottorina . Läpileikkaavana teemana on yhteisöllisyys ja ekosysteemit, uuden syntyminen verkostoissa, ihmisten välillä.

Tiistai 13.9.2022
Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, Kotka
Auditorio Ilmari

Ohjelma 13.9.2022

Tilaisuuden keskustelua johtaa Riitta Hyppänen, valmentaja, työelämäuudistaja ja tietokirjailija.
  • 08:00 - 09:00
    Ilmoittautuminen & aamukahvit
  • 09:00 - 09:05
    Avaussanat

Jaakko Mikkola, maakuntajohtaja, Kymenlaakson liitto

• 09:05 - 10:00
    Elinikäinen oppiminen - osaatko olla aloittelija?

Perttu Pölönen, futuristi, kirjailija

• 10:00 - 10:30
    Osaaminen muutoskyvyn rakentajana

Tapio Huttula, projektipäällikkö, Suomen Kasvukäytävä

• 10:30 - 11:15
    Osaaminen, luova tuho ja muut talouskasvun tekijät

Mika Maliranta, FT, professori, johtaja, Labore

• 11:15 - 12:15
    Paneelikeskustelu: kuntien rooli kasvun ekosysteemissä
  • 12:15 - 13:15
    Lounas, ravintola Laakonki
  • 13:15 - 13:45

Eeva Furman, pääsihteeri, Valtioneuvoston kanslia

• 13:45 - 14:15
    Kohti tutkimuksen hyödyntämisen edelläkävijyyttä

Petro Poutanen, toimitusjohtaja, Vaikuttavuussäätiö

• 14:15 - 14:35
    Kehittyvä satama digitalisaation ja ympäristön näkökulmasta

Ville Kuitunen, liikennejohtaja, HaminaKotka Satama Oy

• 14:35 - 15:00
    Kahvitauko
  • 15:00 - 15:20
    Hyötyvirta kiertotalouden ja vähähiilisen talouden kehittämisalustana

Mika Penttilä, kehittämispäällikkö Kouvola Innovation Oy

• 15:20 - 15:40
    Kaakkois-Suomen Turvapuisto: Osaavaa yhteisöä rakentamassa

Vesa-Jukka Vornanen, KTT, MBA, tekninen johtaja, Kotkan kaupunki

• 15:40 - 16:00
    Päätössanat
  • 16:00 - 18:00
    Uusien kohtaamisten äärellä

Cocktail-tilaisuus, ravintola Laakonki

Puhujat

Riitta Hyppänen

Valmentaja, työelämäuudistaja, tietokirjailija

Riitta Hyppänen toimii tilaisuuden moderaattorina. Hän on työelämän aktiivinen ja monipuolinen uudistaja, joka puheillaan, valmennuksillaan ja kirjoituksillaan tekee työtään mielekkäämmän, merkityksellisemmän työelämän ja menestyvämmän Suomen hyväksi. Muutokset, uudistuminen, osaaminen ja jatkuva oppiminen ovat Riitan ykkösteemoja. Yritysten kasvun kiihdyttämisen palon sekä kymenlaaksolaisten juurten avulla Riitta on toiminut Kymenlaakson Korkeakouluyhdistyksen hallituksessa Kymen Yrittäjien edustajana alusta alkaen.

Jaakko Mikkola

Maakuntajohtaja, Kymenlaakson liitto

Jaakko Mikkola on Kymenlaakson korkeakouluyhdistyksen puheenjohtaja. Hänen pyrkimyksenään on ollut yhdistyksen alkutaipaleella yhdistää yliopistojen akateeminen tutkimus ja maakunnan elinkeinoelämän tarpeet. Synergiasta voisi joskus syntyä jopa uusi yliopistokeskus! Jaakko on diplomi-insinööri Teknillisestä korkeakoulusta (nyk. Aalto) ja valtiotieteen maisteri Helsingin yliopistosta. Jaakolla on pitkä yli 30 vuoden kokemus maakunnan liitoista, johtamisesta ja sekä aluesuunnittelu- ja aluekehitystehtävistä. Hänen erityisalojaan ovat sekä menneisyyden (poliittinen historia) että tulevaisuuden tutkimus (yhdyskuntasuunnittelu).

Perttu Pölönen

Futuristi, kirjailija

Perttu Pölönen on futuristi, tietokirjailija ja moniosaaja. Hän on keksinyt musiikinteorian opiskelua helpottavan Sävelkello-keksinnön, voittanut Euroopan suurimman nuorten tutkimuskilpailun, opiskellut tulevaisuuden teknologioita Piilaaksossa, perustanut koulutusalan yrityksen Myanmariin ja kirjoittanut kirjat Tulevaisuuden lukujärjestys ja Tulevaisuuden identiteetit. Vuonna 2018 huippuyliopisto MIT nimesi hänet 35 lupaavimman innovaattorin joukkoon Euroopassa. Perttu Pölönen on innostava puhuja, joka valaa uskoa tulevaisuuteen. Hän puhuu monipuolisesti tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista –tulevaisuuden työelämästä, inhimillisestä vallankumouksesta, uudesta normaalista, informaatioteknologioista, disruptiosta, koulutuksesta ja vastuullisuudesta. Perttu on saanut erinomaista palautetta kyvystään herätellä ja ravistella yleisöään ajattelemaan isommin.

ESITYS: Elinikäinen oppiminen - osaatko olla aloittelija?

Tapio Huttula

Projektipäällikkö, Suomen Kasvukäytävä

FT Tapio Huttula on työelämän ja koulutuksen asiantuntija, joka uskoo osaamiseen muutoksen välineenä. Huttulalla on laaja ja monipuolinen kokemus osaamisen ja työelämän kehittämisen sekä aluekehityksen eri tehtävistä ja erilaisten verkostojen johtamisesta. Huttula on aiemmin toiminut mm. Humanistisen ammattikorkeakoulun rehtorina, Sitran vanhempana neuvonantajana, Opetus- ja kulttuuriministeriön opetusneuvoksena, Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtajana sekä Korkeakoulujen arviointineuvoston pääsihteerinä. (Kuva: Miikka Pirinen)

ESITYS: Osaaminen muutoskyvyn rakentajana

Mika Maliranta

FT, professori, johtaja, Labore

Mika Maliranta on Työn ja talouden tutkimuksen LABORE:n johtaja sekä Jyväskylän yliopiston osa-aikainen professori. Hänen tutkimuksensa ja opetusalansa on keskittynyt talouden kasvun tekijöihin: tuottavuuskasvuun ja työmarkkinoiden toimintaan. Hän toimii mm. OECD toimialatyöryhmän hallituksen puheenjohtajana, lainsäädännön arviointineuvostossa varapuheenjohtajana ja tuottavuuslautakunnan jäsenenä. Hän on tehnyt yhdessä Matti Apusen kanssa suosittua talouspoliittista podcast-lähetystä vuodesta 2017 lähtien (nykyisin M&A, aikaisemmin SPAM ja A/M).

ESITYS: Osaaminen, luova tuho ja muut talouskasvun tekijät

Eeva Furman

Pääsihteeri, Valtioneuvoston kanslia

Eeva Furman on eläintieteilijä ja väittellyt Walesin yliopistossa meribiologiasta. Hän on tutkinut ja kehittänyt ympäristöasioiden ja kestävän kehityksen hallintaa yli 20 vuotta. Viime vuosina hän on johtanut ja osallistunut eurooppalaiseen tutkimusyhteistyöhön, jossa on keskitytty niihin ongelmiin ja ratkaisuihin, jotka liittyvät luonnon ja ihmisen vuorovaikutukseen.

ESITYS: Talouskasvun tavoittelusta hyvinvoinnin tavoitteluun: tieteen rooli ja ekososiaalinen sivistys

Ville Kuitunen

Liikennejohtaja, HaminaKotka Satama Oy

Ville Kuitunen toimii liikennejohtajana HaminaKotka Satama Oy:ssä. Hänellä on 20 vuoden kokemus eri tehtävistä satama-alalla, kuten Wallenius Wilhelmsen Logistics Kotka Oy:n toimitusjohtajana 2011-2018.

ESITYS: Kehittyvä satama digitalisaation ja ympäristön näkökulmasta

Petro Poutanen

Toimitusjohtaja, Vaikuttavuussäätiö

Mika Penttilä

Kehittämispäällikkö, Kouvola Innovation Oy

Mika Penttilä toimii bio- ja kiertotalouden kehittämispäällikkönä Kouvola Innovation Oy:ssä ja osallistuu aktiivisesti alueellisten kehittämisverkostojen toimintaan. Hänellä on yli 25 vuoden työkokemus ympäristöalalta. Mika on työskennellyt mm. useissa paperiteollisuuden TKI-tehtävissä sekä vastannut teollisuusjätteiden käsittelykeskuksen toiminnasta.

ESITYS: Hyötyvirta kiertotalouden ja vähähiilisen talouden kehittämisalustana

Vesa-Jukka Vornanen

KTT, MBA, tekninen johtaja, Kotkan kaupunki

Vesa-Jukka Vornanen on työskennellyt 25 vuotta kriittisissä tukipalveluissa neljällä eri seutukunnalla Länsi- ja Kaakkois-Suomessa. Koulutukseltaan hän on Kauppatieteen tohtori, KTM, MBA, tuotantotalouden AMK-insinööri ja korjausrakennusarkkitehti. Hän toimii Kotkan kaupungin teknisten palveluiden vastuualueen johtajana ja on jatkanut varautumisprosessin postdoc-toimintatutkimusta. Jatkumona ja kiinnostuksen aiheena on kokonaisresilienssiä kehittävä Kaakkois-Suomen Turvapuisto.

ESITYS: Kaakkois-Suomen Turvapuisto: Osaavaa yhteisöä rakentamassa

Panelistit

Tuukka Forsell

Apulaiskaupunginjohtaja, Kouvola

Tuukka Forsell on toiminut Kouvolan kaupungilla talous- ja rahoitusjohtajana, konsernipalvelujen toimialajohtajana, ma. kaupunginjohtajana ja nyt apulaiskaupunginjohtajana. Aikaisemmin hän on toiminut talousjohtajana ja elinkeinoasiamiehenä eri kunnissa. Tuukka on opiskellut Kauppatieteiden maisteriksi Tampereen Yliopistossa pääaineenaan kansantaloustiede, ja hän on ollut aina kiinnostunut yhteiskunnallisesta kehittämisestä ja yritysten asioiden edistämisestä.

Terhi Lindholm

Kunnanjohtaja, Pyhtää

Terhi Lindholm on aloittanut Pyhtään kunnanjohtajana elokuussa 2022. Aiemmin hän on toiminut Kotkan kaupungin kehitysjohtajana ja Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskus Merikotkan toiminnanjohtajana. Hän on koulutukseltaan paperitekniikan diplomi-insinööri Teknillisestä korkeakoulusta ja EMBA Antwerp Management Schoolista. Terhi haluaa kehittää asioita, innostaa ihmisiä mukaan ja saada aikaan tuloksia ja pitää yllä positiivista viestintää ja ilmapiiriä.

Hannu Muhonen

Kaupunginjohtaja, Hamina

Hannu Muhonen on toiminut Haminan kaupunginjohtajana vuodesta 2014 lähtien. Sitä ennen hän oli naapurikunnan Virolahden kunnanjohtaja.

Sami Virtanen

Kotkan kaupunginhallituksen puheenjohtaja

Sami Virtanen on toiminut Kotkan kaupunginvaltuuston jäsenenä yhtäjaksoisesti vuodesta 2005 alkaen. Kaupunginhallituksen puheenjohtajana hän on aloittanut elokuussa 2019. Maakuntahallituksen jäsen vaalikaudella 2017-2021 ja toimii tällä hetkellä maakuntavaltuuston 2. varapuheenjohtajana sekä aluevaltuutettuna.